מה זה בכלל מנוע?
מנוע הוא ריכוז של מחלקות שכתבו אנשים / חברות על מנת להקל ולזרז תהליכי עבודה.
למה אני צריך מנוע?
המנוע חוסך זמן עבודה יקר, וכתוב בד”כ בצורה אופטימאלית שמקלה על ביצועי המחשב, כמו כן המנוע חוסך מאיתנו הרבה כאב ראש של חישובים מסובכים.
למה צריך מנוע טווין?
כל מתכנת פלאש מכיר את הצורך בלהזיז אובייקט ממקום למקום, להכניס אובייקט בצורה מעניינת, כתיבה של פייד רגיל שיעבוד כמו שצריך תקח כחמש/שש שורות קוד, במנוע טווין בכתיבת שורה אחת ניתן לבצע, פייד אין, סיבוב, הגדלה, שינוי מיקום על הצירים ועוד בשורה אחת.
אז למה דווקא המנוע של greensock?
בעבר היו לפלאש כמה מנועים שביצעו TWEEN בקוד (ואפילו ב-AS3 הרשמי יש מנוע), אבל כיום נראה שהמנוע הפופלרי ביותר, והמוצלח ביותר (לפחות לדעתי), שנותן מענה להכי הרבה צרכים, כולל התאמות לסוגי פיתוחים שונים ולשתי השפות (AS2,AS3), הוא הטווינר של greensock (http://www.greensock.com/).
וכל זה בחינם?
יש לציין לפני השיעור, המנוע הוא מנוע קוד פתוח, והוא חינמי, ניתן להוריד ולשחק איתו ולהנות מאוד, אבל לשימוש מסחרי יש לרכוש מנוי.
אז איך מתחילים?
שלבי עבודה:
1. הורדת המנוע- בפעם הראשונה שבא משתמשים במנוע צריך להוריד את קבצי המנוע מהכתובת הבאה: http://www.greensock.com/tweenmax/ , יש שם גרסא ל-AS2 או AS3.
2. לאחר שהורדנו את המנוע כקובץ מקובץ, יש למקם את התקייה com מתוך הקובץ ליד קובץ ה-fla שלנו, או ע”י קבצי הקוד שלנו.
3. מנויים יכולים להוריד קובץ מסוג swc שהרבה יותר נוח ומהיר לעבודה, ואז צריך להבצע קריאה לקובץ כמו כל שימוש ב-swc.
4. בכל פרוייקט יש למקם את הקבצים באופן ספציפי לפרוייקט, או לחבר אותם לקבצי המקור הקבועים שלכם.
5. נתחיל מטווין בסיסי, נאמר שיש לי על הבמה מוביקליפ שנקרא בשם המופע (INSTANCE NAME) שלו mc, אני רוצה לבצע למוביקליפ יציאה בפייד אאוט, ז”א להוריד את השקיפות שלו ל-0, כתיבת הקוד תתבצע שצורה הבאה:
//יבוא קבצי הקוד
//import com.greensock.*;
//TweenLite.to(שם האובייקט שנרצה לבצע לו טווין,זמן התנועה בשניות,{ערך רצוי:מאפיין});
TweenLite.to(mc,1,{alpha:0});
[/sourcecode]
כשנריץ את הקובץ נראה שהמוביקליפ ידהה במשך שנייה.
6.אם לא קיבלתם error עד כאן סימן שביצעתם את כל השלבים כמו שצריך.
רק שקיפות?
אפשר לבצע את הטווין לכל סוג של DISPLAY OBJECT, ניתן להזין בזמן כל זמן שרוצים, כולל זמנים לא
עגולים. במאפיינים ניתן להכניס כל מאפיין שקיים לאובייקט שעליו נבצע את הטווין,
ושניתן להזין לו ערכים מספריים, בין היתר x,y,z,alpha,scaleX,scaleY,rotation.
יש דוגמא?
ניתן לראות בקובץ הבא, את דוגמאות השימוש בקובץ, פשוט לסמן את הנתונים
שרוצים, וללחוץ על TWEEN:
http://www.lechatchila.com/ami/google/Basics.html
ומה הלאה?
בנוסף לביצוע הטווין באופן רגיל ומיידי יש כמה מאפיינים ייחודיים
שניתן להוסיף על מנת שהטווין יבצע תאוטה, תאוצה, יהיה מתוזמן יותר טוב, ויראה יותר
טוב, את המאפיינים הללו אני אסביר במאמרים הבאים שיעסקו בשימוש במנוע קצת יותר לעומק.